Direktlänk till inlägg 29 april 2018

Stå upp för psykisk ohälsa! Våga prata om psykisk ohälsa!

Av miaocd miaocd - 29 april 2018 22:53

Stå upp för psykisk ohälsa! Våga prata om psykisk ohälsa!
Har du någon gång legat med täcket över huvudet och till slut känt att du inte kan andas?
Tänk dig att ha det så nästan varje dag. Att ha ett tryck över bröstet och svårt att andas och du kan inte bara dra bort det där täcket och kippa efter andan, för det är inte ett täcke som gör att du har svårt att andas. Det är din ångest som är orsaken.
Att leva med psykisk ohälsa är för många som att vara fånge i sig själv. Sake...r som andra tar för givet kan vara jättesvårt för en person som lider av psykisk ohälsa. Det är inte alltid man har energi över till annat, för det mesta av ens energi går till att kriga mot sig själv, mot den där fienden som bor inom en.
Att leva med psykisk ohälsa är ingen dans på rosor. Det är inget man väljer för att man vill ha lite uppmärksamhet eller för att man är lat. Det är inte så enkelt som att man bara kan rycka upp sig så är man frisk. Psykisk ohälsa är inget som bara drabbar människor som behöver sitta med psyket med tvångströja. Psykisk ohälsa är något som kan drabba oss alla. Det kan drabba dig, din chef, din kollega eller din dotter, det är inget man vet på förhand.
Jag har själv levt med psykisk ohälsa i många år. Första gången jag fick en panikångestattack och jag trodde att jag skulle dö. I dag är jag 47 år och krigar fortfarande mot min ångest. Min diagnoser är: ångest, OCD, tvångstankar, deppresion, autism, asberger m.m För mig personligen kan det handla om att jag oroar mig för att bli sjuk, att bilen ska gå sönder, att jag ska dö, att någon av mina nära ska dö, att jag ska bli sviken eller lämnad. Jag kan oroa mig för precis allt och ofta på samma gång.
Att nästan dagligen gå med de här tankarna tar enormt mycket på krafterna och är det då så konstigt att man till slut inte har någon energi kvar? Är det så konstigt om man faller i hop i en hög och bara gråter när allt man andas är ångest?
En sak jag dock har lärt mig under alla dessa år jag krigat mot denna förbannade ångesten är att jag klarar så mycket mer än vad jag kunnat tro, för oavsett hur tufft det än har varit så har jag inte gett upp. Jag krigar på och mår idag bättre än vad jag gjort på länge. För trots allt så har jag lärt mig enormt mycket om både mig själv och andra sen jag blev sjuk. Jag kanske inte alltid har energi och ork till allt jag vill göra, men det innebär inte att jag är en svag människa. Jag är en stark krigare som varje dag reser mig upp, även när allt tar emot och jag är väldigt stolt över mig själv att jag har den kraften.
Jag har också insett en annan viktig sak under den här tiden.
Läs och dela vidare för tillsammans är vi starka och övervinner alla fördomar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Ovido - Quiz & Flashcards