Alla inlägg den 22 april 2018

Av miaocd miaocd - 22 april 2018 22:28

Jag börjar bli trött på riktigt nu över hur folk beter sig. Att jag och min make är något andrahandsval som människor kan komma och umgås med när inget bättre dyker upp. Jag tycker detta beteendet inte är okej kan du bara umgås med oss när ingen annan kan då kan det faktiskt lika gärna vara.


Jag tänker inte ställa upp på något sånt här mer. Att folk i vår närhet ser oss som ett andrahandsval för hur kul är det att känna sig som ett andrahandsval? Att man blir bortvald för att det är något annat som är roligare? Jag kan säga dig att den känslan är inte rolig att känna sig som ett andra handsval och förstår inte hur folk tänker när man behandlar sina vänner på det sättet. Om man ens tänker?


Jag skulle aldrig behandla mina vänner på det sättet. Att få dom att känna sig som ett andra handsval för att det finns andra saker som är roligare. Det är nog det värsta man kan göra mot sina vänner att behandla dom på det viset. Visst man kan inte umgås jämt och ibland vill man göra andra saker men då kan man säga det istället. Kom inte tillbaka sen för de inte blir som de är tänkt för då känner man sig som ett andrahandsval och väldigt utnyttjad.


Behandla dina vänner mer respekt och utnyttja dom inte och behandla dom som ett andrahandsval.

Av miaocd miaocd - 22 april 2018 01:43

Psykisk ohälsa har inget utseende!

Psykisk ohälsa syns oftast inte på utsidan.
Psykisk ohälsa har inget utseende. Psykisk ohälsa har ingen ålder. Inte heller något kön, yrke eller ekonomi. Därför kan du inte säga till någon att den inte ser ut att må dåligt. Du kan inte säga att någon inte ser ut att ha ångest eller att den har det för bra för att lida av psykisk ohälsa.

För psykisk ohälsa kan drabba vem som helst, när som helst. Du kan vara lång, kort, smal, tjock. Rik, fattig. Man, kvinna, hen. Du kan vara gammal eller ung. Du kan ha familj eller vara ensam. Du vet aldrig någons bagage och därför kan du heller aldrig säga till någon att de inte mår dåligt. Lika väl som cancer kan drabba vem som helst så kan psykisk ohälsa också göra det.

Det är inte fel att lida av psykisk ohälsa. Det gör oss inte till dåliga människor. Det gör oss inte svaga. Det smittar inte heller. Vi är bara helt vanliga människor som ibland inte mår så bra och det är okej. Men det jag vill att du ska veta om oss med psykisk ohälsa är att vi kämpar dagligen för att må bra igen, för det är allt vi vill. Det du många gånger tar för givet kan vara en kamp för oss med psykisk ohälsa, men vi kämpar på för att vi en dag ska vara fria från detta och den kämpaglöden vi har är beundransvärd!

Av miaocd miaocd - 22 april 2018 01:08

Stå upp för psykisk ohälsa! Våga prata om psykisk ohälsa!
Har du någon gång legat med täcket över huvudet och till slut känt att du inte kan andas?
Tänk dig att ha det så nästan varje dag. Att ha ett tryck över bröstet och svårt att andas och du kan inte bara dra bort det där täcket och kippa efter andan, för det är inte ett täcke som gör att du har svårt att andas. Det är din ångest som är orsaken.
Att leva med psykisk ohälsa är för många som att vara fånge i sig själv. Sake...r som andra tar för givet kan vara jättesvårt för en person som lider av psykisk ohälsa. Det är inte alltid man har energi över till annat, för det mesta av ens energi går till att kriga mot sig själv, mot den där fienden som bor inom en.
Att leva med psykisk ohälsa är ingen dans på rosor. Det är inget man väljer för att man vill ha lite uppmärksamhet eller för att man är lat. Det är inte så enkelt som att man bara kan rycka upp sig så är man frisk. Psykisk ohälsa är inget som bara drabbar människor som behöver sitta med psyket med tvångströja. Psykisk ohälsa är något som kan drabba oss alla. Det kan drabba dig, din chef, din kollega eller din dotter, det är inget man vet på förhand.
Jag har själv levt med psykisk ohälsa i många år. Första gången jag fick en panikångestattack och jag trodde att jag skulle dö. I dag är jag 47 år och krigar fortfarande mot min ångest. Min diagnoser är: ångest, OCD, tvångstankar, deppresion, autism, asberger m.m För mig personligen kan det handla om att jag oroar mig för att bli sjuk, att bilen ska gå sönder, att jag ska dö, att någon av mina nära ska dö, att jag ska bli sviken eller lämnad. Jag kan oroa mig för precis allt och ofta på samma gång.
Att nästan dagligen gå med de här tankarna tar enormt mycket på krafterna och är det då så konstigt att man till slut inte har någon energi kvar? Är det så konstigt om man faller i hop i en hög och bara gråter när allt man andas är ångest?
En sak jag dock har lärt mig under alla dessa år jag krigat mot denna förbannade ångesten är att jag klarar så mycket mer än vad jag kunnat tro, för oavsett hur tufft det än har varit så har jag inte gett upp. Jag krigar på och mår idag bättre än vad jag gjort på länge. För trots allt så har jag lärt mig enormt mycket om både mig själv och andra sen jag blev sjuk. Jag kanske inte alltid har energi och ork till allt jag vill göra, men det innebär inte att jag är en svag människa. Jag är en stark krigare som varje dag reser mig upp, även när allt tar emot och jag är väldigt stolt över mig själv att jag har den kraften.
Jag har också insett en annan viktig sak under den här tiden.
Läs och dela vidare för tillsammans är vi starka och övervinner alla fördomar.

Av miaocd miaocd - 22 april 2018 00:45

Blir man frisk av positivt tänkande?

Att tänka positivt är inte alltid det lättaste och jag tränar själv på detta fortfarande.
Jag minns hur jag tänkte för några år sen när folk pratade om hur viktigt det är att tänka positivt och att livet blir bättre med en positiv inställning. Vilken bullshit tänkte jag, som att jag valt att må dåligt och skulle bli frisk av att tänka positivt. Som att mitt liv helt plötsligt skulle ordna upp sig av positiva tankar... Så är det ju givetvis inte.

Man blir inte frisk av att tänka positivt. Livet blir inte perfekt och felfritt och bilen lagar inte sig själv av en positiv inställning. Däremot så blir livet lite enklare och jag talar av egen erfarenhet. Jag har varit en negativ person i många år nu på grund av min ångest och alla motgångar, men nu när jag faktiskt övat upp en positivare inställning och faktiskt inte tänker med en gång att allt kommer att skita sig så går saker lite lättare i livet. Jag känner mig gladare, tryggare, mer stabil och kan se förklaringar och lösningar istället för att bara gräva ned mig. När en motgång inträffar kan jag se den ur fler synvinklar och faktiskt se lösningar istället för att ge upp som jag gjorde med mitt negativa tänkande.

Jag har fortfarande dagar där jag mår skit och får kriga med min hjärna för att inte gräva ned mig. Jag krigar fortfarande vissa dagar med att inte vara bitter och se allt jag inte har och jag kan fortfarande ha svårt att se att mitt liv inte är kört, men över det stora hela så har jag blivit gladare och mer positiv av en positiv inställning, vilket faktiskt leder till att livet blir en smula enklare. 

Ingen väljer att bli sjuk eller att må dåligt, däremot kan man försöka välja att göra livet så bra som möjligt med de förutsättningar man har. Du blir inte av med exempelvis din OCD, Autism, Asberger, Tvångsyndrow, Tvångshandlingar, deppression, Ångste m.m. genom att tänka positivt, däremot kan du lära dig hantera dom, lära dig allt om psykisk ohälsa och diganoser som jag har och hitta lösningar som fungerar för dig som underlättar din vardag. Det är detta jag själv jobbar med varje dag och tro mig.
Av miaocd miaocd - 22 april 2018 00:37

X. Du är viktig.

X. Dina känslor, tankar och åsikter är viktiga.

X. Du har en plats här på jorden.

X. Det du gör spelar roll.

X. Du är unik.

X. Du kan göra skillnad.

X. Du är bra som du är.

X. Du är värdefull.

X. Världen behöver just dig.

X. Du är stark.

X. Du har klarat 100% av dina dåliga dagar hittills och du klarar dig galant!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards