Alla inlägg under maj 2018

Av miaocd miaocd - 31 maj 2018 13:54

Depression och ångest är ju vanligt bland oss med OCD, asberger, autism och andra diganoser m.m Ni som lider av detta, har ni hittat någon/några mediciner som hjälper för detta?

Av miaocd miaocd - 31 maj 2018 13:50

48 - åring som fick diagnoser asberger, autism, OCD m.m för ca 5 år sedan.
Bor i Ljungby omnejd och söker nya vänner. Helst i Ljungby omnejd då det underlättar att kunna träffas.
Växjö, Värnamo, Jönköping, Halmstad funkar också.
Jag tycker om att rida, träna hundarna, vara med djur, promenader, naturen, vara kreativ, skapa m.m Inget på proffsnivå. Är gift sen år 09 och vi har två tonåriga barn. Ett av barnen har också diagnoser. Jag är sjukpensionär sedan början på 90 - talet.
Så jag har ändå ganska gott om tid för umgänge.
Vem är du? Vill du bli min vän?

Av miaocd miaocd - 30 maj 2018 17:29

En bild!

Av miaocd miaocd - 29 maj 2018 20:14

Nej bara för att man har en diagnos är man inte känslokall. Dra inte alla människor över samma kant är du snäll. Bara för att jag har Aspergers Syndrom och du också har det. Så är vi inte lika. Vi är lika olika som folk som kallas neurotypisk eller normal tills vidare. Folk som inte har någon diagnos på ett papper. Bara för att jag har Aspergers Syndrom så kom jag att tänka på att det finns folk som tror att en person med min diagnos skulle vara helt känslokall. Så är det inte för alla men för vissa kanske det är så. Jag har personligen inte mött någon som sagt så till mig men jag har läst att det finns folk som har fått det sagt om sig eftersom de har Aspergers Syndrom. Ta hand om eller alla i sommarsolen och var rädda om de personer du älskar mest av allt i hela världen!

Av miaocd miaocd - 29 maj 2018 17:42

3. Saker jag ser fram emot!
- En vecka uppe i Dalarna
- Ridläger med min flicka
-

3. Saker jag gillar!
- Min familj och hundarna. 
- Rida
- Träna hundarna

- Blogga


3. Saker jag inte gillar!
- Falska människor
- Att inte vara ensam 
-

3. Saker jag vill!
- Åka upp till Dalarna
- Åka på ridläger med min flicka. 

3. Saker jag borde!
- Går på promenader med hundarna. 
- Träna hundarna


3. Saker jag kan!
- Rida
- Åka utför
- Blogga

3. Saker jag inte kan!
- Åka slalom
- Kan inte något om bilar 
-

3. Saker jag ofta pratar om!
- Min famil

- Hundarna
- Bloggen


3. Saker jag önskar mig!
- Att mina nära och kära är friska

- En massa hästar 
-

3. Saker jag blir lugn av!
- Familjen
- Hundarna
- Rida

- Musik


3. Saker jag blir stressad av!
- När folk tjatar
- När det blir för mycket för en
- När man gör allt i sista sekunden

3 saker jag ska göra i veckan
- Rida
- Åka in till stan 
- Umgås med familjen


Gör gärna sommar listan och sedan skicka den vidare tiil andra.




Av miaocd miaocd - 29 maj 2018 16:54

Tvångstankar tror jag finns hos de flesta i olika nivåer och utförande.
Hos en del är dom så pass jobbiga att dom påverkar livet på ett negativt sätt medan det hos andra bara är en grej liksom. Jag vet inte riktigt om det kanske kallas tvångstankar om det jag tänker berätta nu men på ett sätt är det ett tvång jag känner att jag måste göra även om jag i många fall kan stå emot.

Jag måste alltid rycka en eller flera ggr i dörren när jag låst på eller hemma hos någon för att se så den verkligen är låst även om jag vet om det. Samma sak gäller när jag går hemifrån och låser ytterdörren även om jag ser att den är låst. Kanske att det strular just där och då och den inte låser sig?

Något som är fruktansvärt läskigt och sjukt farligt är det att jag i bland får känslan av att jag eller något och när känslan kommer så ser jag till att låsa dörren för att inte något skall hända fall jag får för mig att rycka i dörren.
Jag vet inte varför jag känner såhär egentligen. Har andra tvånstankar också m.m.      


Hur är det för dig - Har du någon tvångstanke av något slag?










 

Av miaocd miaocd - 29 maj 2018 16:35

Mina tankar. Varför funderar jag så mycket och varför mår jag som jag gör när mitt liv är rätt okej ändå? Jag har det som behövs: Min make, våra barn, våra djur, ett hem, familjen och mina bröder. Men en dag kommer allt förändras och jag hoppas det redan blir till hösten för det skulle ju vara riktigt häftigt! Är så tacksam över det jag har.

Av miaocd miaocd - 29 maj 2018 16:23

Att hämta kraft från naturen!

Den senaste tiden hur jag verkligen börjat uppskatta både naturen och tystnaden.
Att se blommorna det gröna gräset och höra hur fåglarna kvittrar har blivit en terapi för mig. Jag har alltid varit en person som gillar mycket ljud. Jag vill alltid ha musik och tv i gång annars vill jag gärna prata med någon. Eller att bara sitta ute på balkongen och höra och se naturen.

Det är skönt att lära sig uppskatta sådana saker för jag tror att vi människor hämtar mycket kraft i från naturen och tystnaden. Vi är gjorda för att vara mycket ute i naturen. Vi är inte gjorda för att alltid få tusen intryck att alltid vara uppkopplade och ha ljud omkring oss. I bland är det bara så skönt att sitta själv i bara ren tystnad och knappt orka tänka en tanke.

Gillar du naturen och tystnaden eller vill du gärna ofta ha ljud omkring dig?

Ovido - Quiz & Flashcards