Direktlänk till inlägg 16 maj 2018

Indragen LSS är aktiv dödshjälp!

Av miaocd miaocd - 16 maj 2018 23:10

Indragen LSS är aktiv dödshjälp!

Föreställ dig att du en morgon vaknar upp och är förlamad. Du kan inte känna dina ben. Du kan inte känna dina armar. Det enda du i stort sett kan göra är att blinka med ögonen och öppna din mun. Du känner att du behöver gå på toaletten och kissa, men du vet inte hur du ska ta dig dit och göra det. Din kropp lyder dig inte. Du kan inte heller prata och berätta hur du mår, att du är kissnödig eller hungrig. Det enda du kan göra är att bara ligga där och kissa på dig...

Det här är en verklighet för många funktionshindrade människor. Människor som inte kan leva sitt liv själva. Människor som inte överlever utan hjälp. Det här skulle kunna bli du eller ditt barn för vi vet aldrig vad som händer oss i framtiden. Alla kan vi råka ut för någon olycka som gör oss funktionshindrade. Hur skulle du känna om det var du som var i den här sitsen?

Det här är människor som inte överlever utan vår hjälp. Ändå är det så många som vill dra in LSS och assistansen för dessa människor. 1200 människor har mist sin assistans på grund av nedskärningar sedan 2014. Fram till den 13 april 2018 räknades inte sondmatning som ett grundläggande behov, men efter att högsta förvaltningsdomstolen lade sig i regeringens sätt att hantera dessa frågor räknas nu även sondmatning som ett grundläggande behov. Mat är mat oavsett hur förpackningen ser ut och mat måste vi alla ha för att överleva.

Visste ni att enligt regeringen så är inte att andas heller ett grundläggande behov för det faller utanför LSS? Hur kommer det sig att det är så skillnad på folk och folk, att vissa har rätt att äta och andas men andra inte? Hur värderar man vems liv som är mest värt? För om en funktionshindrad inte är värd att leva, varför skulle du och jag vara det? Om du har rätt att bo på ett äldreboende när du blir gammal för att leva så bra som möjligt de sista åren, varför har inte funktionshindrade rätt till LSS för att leva ett så bra liv som möjligt? 

Att ta bort LSS för de som behöver det för att överleva är aktiv dödshjälp vilket inte är tillåtet i Sverige. Sverige ska vara ett sådant fint och bra land där vi kämpar för allas lika värde, men om vi rycker undan mattan för de som verkligen behöver vår hjälp, hur bra är vi då?

Vi ska inte ge oss förrän varenda människa som behöver hjälp får det. Att andas, äta och få leva ett värdigt liv ska alla ha rätt till oavsett om man är normalstörd eller utvecklingsstörd. Stå upp för LSS och de funktionshindrade i vårt samhälle!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Ovido - Quiz & Flashcards