Alla inlägg under augusti 2018

Av miaocd miaocd - 7 augusti 2018 00:16

Att ha en stark självkänsla är otroligt viktigt både för oss själva och för vår omgivning.
När man har en stark självkänsla så vet man att man är värdefull. Man mår bra i sig själv man tycker om sig själv och man vet att man inte är perfekt men man är ändå nöjd med det. Man klarar av att ta både kritik och beröm och man klarar av att både ge sig själv kritik och beröm.

Tänk dig ett vattenglas med hål i botten. Det kvittar hur mycket vatten du häller i så rinner det ändå ut hela tiden. Så är det också med låg självkänsla. Det kvittar hur mycket bekräftelse du får från andra. Om du inte kan bekräfta dig själv och känna att du är värd bekräftelsen så kommer den bara rinna ut och du blir aldrig nöjd.

Att ha en stark självskänsla är livsviktigt men det är också viktigt att tänka på att självkänslan är en färskvara. Det är något du måste jobba med titt som tätt livet ut för att den ska hålla sig färsk. Du kan jämföra den med din kondition. Du har inte en bra kondition livet ut om du inte tränar den. Jag jobbar varje dag med att stärka min självkänsla och det är en kamp men det går så länge man kämpar. Det går att älska sig själv men det tar tid.

Av miaocd miaocd - 6 augusti 2018 23:46

Hela mitt liv har jag kämpat för att få mina diagnoser taget på allvar!

Bloggen blev min trygga asmosfärs där jag vågade ta plats.

Det är mycket enklare att vara öppen.

I min blogg beskriver jag känslan av att leva med diagnoser. Jag lider av ångestsyndrom. Jag vet själv inte alla gånger vad det är som sitter och trycker. I bland kommer det utan anledning och jag kan oroa mig för i princip allt.

Den kan också utlösas av stressiga situationer. En sådan situation kan ge mig väldigt mycket ångest. Även om säkert många kan känna obehag inför samma sak.

När man är på sin sysselsättning har man ju inte alltid tid att tänka så mycket. Jag försöker också distrahera mig på andra sätt genom att till exempel kolla på Youtube-klipp, lyssna på poddar och läsa.

Även om jag upplever att tabut kring psykisk ohälsa börjar luckras upp lever fortfarande en del missuppfattningar kvar. Till exempel att det bara handlar om att rycka upp sig.

Inte för att jag själv ville vara ledsen utan för att folk tog hänsyn då till att jag mådde dåligt och hade förståelse.

Jag berättar att jag genom åren har haft tankar på att avsluta mitt eget liv. Men tankarna har aldrig lett till något försök.

Jag kan fortfarande ha de tankarna i bland men jag har kommit till den punkten att det aldrig blir mer än så. Det är ju inte att man vill dö men vissa gånger vill man inte leva heller.

Till en början handlade det mest om att skriva av sig men ju mer jag gjorde det desto mer respons fick jag. Framför allt fick jag känna att jag inte är ensam om min situation.

Jag har aldrig varit särskilt social i riktiga livet men när jag hittade internet blev det mitt sätt att ta plats och synas på där. Jag själv kan välja vad och hur mycket jag berättar. Mitt space helt enkelt.

Jag tror att allt hör samman ju mer orättvisor det finns desto mer psykisk ohälsa finns det.

Men hon anser att de anhörigas situation är en aspekt som ofta glöms bort i debatten.

Många gånger blir man egoistisk när man mår psykiskt dåligt eftersom man måste fokusera på sig själv och då glöms de runtomkring bort. Jag tror att de måste få en chans att bli bättre informerade om vad som händer.

Då fick jag mer insikt om hur jag faktiskt fungerar och började läsa på ännu mer om mina diagnoser.

Jag vill verkligen kunna hjälpa andra och få utomstående att förstå vad diagnoser innebär.

Av miaocd miaocd - 6 augusti 2018 23:34

Kom gärna med förslag på vad du vill läsa om här i bloggen! Jag ska försöka utmana mig själv och utvecklas inom mina sociala medier. Så berätta för mig vad just du tycker är kul/intressant att läsa om här hos mig och vad du vill se mer av.

Finns det något jag kan tänka på? Finns det något jag kan göra annorlunda? Vad är bra? Vad är dåligt?

Ge mig feedback positiv som negativ!

Av miaocd miaocd - 6 augusti 2018 23:14

Livet är för kort för att bry sig vad andra tycker! Tänker och säger om dig!

För ja allt man säger om någon bakom dennes rygg är skitsnack enligt rygg!

Om du stör dig på någonting som någon annan gör, säger du det till personen det handlar om eller till någon annan?


Om du stör dig på någonting som någon annan säger, säger du det till personen det handlar om eller till någon annan?


Om du stör dig på hur någon annan klär sig, säger du det till personen det handlar om eller till någon annan?


Om du tycker någon gör fel, säger du det till personen det hanlar om eller till någon annan?


Om du tycker någon umgås med fel människor, säger du det till personen det handlar om eller till någon annan?


Jag säger alltid det till personen det handlar om!


Alla har rätt till en åsikt men bara för att du tycker och tänker vissa saker om någon så menas inte det med att personen måste göra som du säger. Vi lever våra egna liv och gör våra egna val. En del val är bra och den val är mindre bra men det är upp till var och en att själv välja hur du vill göra. Tänk om du skulle leva ditt liv efter någon annans val nej fy.


Du tjänar ingenting på att gå bakom ryggen och prata om folk. Detta är en av anledningarna till att jag har rensat ut folk ur mitt liv den senaste tiden för folk har väldigt svårt för att vara ärliga och sådana människor har jag varken tid eller plats för i mitt liv.


Summan av kardemumman: Var alltid ärlig vad det än handlar om. Har du en åsikt säg det till personen i fråga. Uteslut människor ur ditt liv som tar mer än vad de ger. Det är du som ska må bra i ditt liv ingen annan.


Av miaocd miaocd - 1 augusti 2018 17:02

Om hur jag krigar mot min låga självkänsla varje dag och att jag skulle vilja vara som  alltså modig, stark, rolig, vågar och kan saker.

Jag bevis på det och att jag är stark som vågar prata om mitt mående, mina känslor och mina tankar. Jag vågar stå upp för vad jag tycker är rätt och fel. Jag vågar säga min åsikt. Jag vågar vara så öppen som jag är och jag har faktiskt aldrig tänkt så. För mig är det så naturligt att vara öppen så jag har inte sett det som en styrka innan. Jag har många gånger varit rädd för att öppna mig. Tänk om ingen vill vara min vän eller vara tillsammans med mig om de ser mina problem och hur öppen jag är. Jag har varit rädd att det ska förstöra för mig. Men jag vet ju att jag mår bättre av att vara öppen om mina problem, tankar och känslor. Jag vill försöka göra skillnad på det jag kan. Det är en styrka att våga vara öppen som jag är. Jag kanske faktiskt kan mer än vad jag tror och ser själv. Jag måste bara våga se det och på riktigt våga tro att jag är bra.

Det är en kamp men jag kommer fortsätta kämpa tills jag är där!

Av miaocd miaocd - 1 augusti 2018 01:17

Försök att förstår och tänk efter en extra gång tack!!!

Innan du tror!!! Ta reda på fakta... Innan du dömmer!!! Försök förstår varför... Innan du tala!!!Tänk... Då sårar du ingen!!!

Av miaocd miaocd - 1 augusti 2018 01:06

DET ÄR MIN BLOGG OFTAST UTGÅR JAG I FRÅN EGNA I AKTTAGELSER OCH ERFARENHET!
OM DET INTE GILLAS ELLER OM MAN BARA VILL LÄMNA DUMMA KOMMENTARER SÅ NEJ TACK!!!
VI SOM HAR NPF FUNKTIONSNEDSÄTTNING!

Av miaocd miaocd - 1 augusti 2018 01:02

Jag vet att jag kan bli jobbig men sån är jag i alla fall!

Jag vet att jag kan bli jobbig. Jag vet att jag kan bli intensiv. Jag vet att jag kan bli påfrestande. Jag vet att jag är impulsiv. Jag vet att jag är spontan. Jag vet att jag prioriterar fel i bland. Jag vet att jag gör misstag. Jag vet att konsekvens-tänkandet inte alltid fungerar. Jag vet att jag väldigt ofta säger fel saker vid fel tillfällen. Vi kommer inte alltid vara överens. Vi kommer inte alltid tycka tänka och känna likadant. För det gör ingen.

Men jag är jag.

Säg inte åt mig vad jag ska göra och inte göra.

Du måste acceptera och respektera mig för den jag är. Jag accepterar och respekterar dig för den du är.

Möter du mig halvvägs så är du mer än välkommen att stanna kvar i mitt liv.

Ovido - Quiz & Flashcards