Direktlänk till inlägg 7 augusti 2018

Fem tips för att pusha någon på ett bra sätt!

Av miaocd miaocd - 7 augusti 2018 00:22

Att försöka peppa eller pusha någon till olika saker kan vara väldigt svårt,särskilt om personen lider av psykisk ohälsa. Gränsen mellan att vara för hård och för daltande kan vara hårfin. Därför tänkte jag skriva lite tips om hur jag personligen tycker att man ska peppa och pusha.

X. Döm inte personen: Jag tycker det är väldigt viktigt att inte döma då det kan trycka ned personen ytterligare. Personen kanske inte kan dansa just nu, men med träning så kan den lära sig det.

X.Slopa uttryck som: Men det där är ju inte svårt eller det är ju bara att du gör så. Du kanske tycker det är lätt men det innebär inte att personen tycker det. För den personen kanske det inte bara är att göra så. Säg hellre något i stil med. Testa att göra så här så kanske det går bättre och går det inte bättre så finns det andra lösningar.

X. Tänk på ditt tonfall: Många kan låta väldigt arroganta otrevliga och dömande när de ska försöka peppa eller pusha någon. Personligen blir det ett bakslag för mig om den som pushar mig har ett sådant tonfall. Om min tränare eller terapeut skulle låta otrevlig eller dömande skulle jag känna mig förminskad för man kan pusha på ett trevligt sätt.

X. Dalta inte men var inte heller för hård. Att alltid ha förståelse för någon och alltid följa deras bana är oftast inte rätt väg men att inte förstå dem och aldrig följa deras bana är inte heller rätt väg. Det är viktigt att hitta ett mellanläge där man förstår personen och samtidigt ser vad som är rimliga mål för denna personen just nu. Att åka Vasaloppet kanske inte är det bästa för någon som aldrig åkt skidor och därför är det inte heller bara att göra för den personen. Att säga åt denna personen att åka Vasaloppet ändå vore ganska dumt. Däremot kan man peppa personen att prova på att åka skidor först.

X. Tänk på att alla är olika. Du kanske har jättelätt för att räkna medan någon annan inte har det. Någon kanske har jättelätt för att åka skidor medan du inte har det. Vi är alla olika och det är okej. Det innebär inte att någon är bättre eller sämre men när man förstår att alla är olika och har olika förutsättningar så kanske man också förstår att allt inte är så lätt för alla. Det handlar inte om att man ska sluta peppa eller pusha det handlar bara om att sluta utgå ifrån att alla har samma förutsättningar och att det som är lätt för mig kanske inte är så lätt för dig och vice versa.

 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Skapa flashcards