Direktlänk till inlägg 19 juli 2018

Sverige brinner men detta kan vi göra!

Av miaocd miaocd - 19 juli 2018 23:30

Sverige brinner men detta kan vi göra!


Godkväll hörrni. Sverige brinner och det är så jäkla läskigt. Började smågrina häromdagen när jag vaknat och sett fler och fler Instastories av människor som behövt evakuera eller är i riskzonen. Fy fasen alltså. Moder Jord är arg och det med all rätt, för är helt sjukt hur vi förstört klimatet. Alla dessa 80 st bränder är ju en konsekvens av det, vilket jag hoppas att alla förstår. Men innan vi pratar om vad vi måste göra för framtiden, både långsiktigt och för att förebygga liknande katastrofer måste vi prata om vad vi kan göra NU. För det är KRIS och typ alla kan göra något. Nu, idag, imorgon och veckor framåt.

1. Läs, läs, läs. Läs alla artiklar du kommer över med info om bränderna för att skaffa perspektiv, fakta och kunskap men läs även hos personer på Instagram. Jag kan rekommendera grysolis, a.imababy, systerjonna, josefinamun, floveus, myhlta & glutensnuten (länkar till deras profiler i webläsare).

2. Ta reda på hur du kan hjälpa till rent praktiskt om du har möjlighet. Finns en svinfin och bra grupp på Facebook t.ex som heter "Hjälpgrupp för skogsbränderna i Härjedalen". Där skriver folk om bostäder de har till förfogande, efterlyser alltifrån smörgåspålägg till tankbilar eller bara säger hej här är jag vad kan jag göra? Blir tårögd när jag scrollar igenom gruppen. En kan även ringa Frivilliga Resursgruppen070-3618634 (Härjedalen), maila kommun@herjedalen.se, krisinfo@ljusdal.se, kundcenter@ragunda.se eller ta sig till brandstationen i Sveg som även verkar vara en samlingsplats för frivilliga.

3. Skänk pengar! Här finns en insamling på Facebook och en kan även swisha:
Frivilliga Resursgruppen får ekonomisk hjälp via Helena Bredsens insamling. Detta är all hjälp som kan behövas för de som frivilligt ställer upp. JÄTTEVIKTIG insamling!
SWISH: 0722 208820

Gammelgården Sveg
Flera personer engagerar sig i att bre mackor som de sedan transporterar ut till de frivilliga och räddningstjänsten.
SWISH: 0702 859844 - Marie Göransson

Ragunda Hembygdsförening
Hjälper till med markservice och mat för alla de som arbetar med att släcka bränderna vid Ragunda Jämtland.
SWISH: 123 609 53 19

Bränsle till tankbil
Philip Lindow är volontär och kör vatten i en utlånad tankbil. Han behöver hjälp med bränslepengar. utgår från Östersund.
SWISH: 0703 120090


4. Ändå viktigt förebyggande: Grilla, elda och rök FÖR TUSAN inte i naturen och VÅGA säga till folk ni ser göra detta! Vi har redan haft 80 bränder för många nu och tanken på att det kan bli fler pga mänskliga faktorn gör mig galen.

Ni ser, det ÄR inte svårt att hjälpa till och vi MÅSTE försöka hjälpa våra medmänniskor nu. De som bor i glesbygden och alldeles för ofta (läs: jämt) glöms bort när Sverige är så otroligt stads-centrerat. Vi måste göra allt vi kan för dem, djuren och naturen ok?


Dela inläget vidare så det sprids över allt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Ovido - Quiz & Flashcards