Direktlänk till inlägg 19 juli 2018

Tips till anhöriga till någon med psykisk ohälsa!

Av miaocd miaocd - 19 juli 2018 16:30

Att vara anhörig eller närstående till någon som lider av psykisk ohälsa kam ibland vara svårt. Man kanske inte vet hur man ska bete sig? Vad gör man? Nedan kommer jag med lite tips

1. Fråga hur personen mår
Fråga inte bara för frågandets skull utan fråga för att du faktiskt genuint bryr dig. Antingen så väljer personen du frågar att svara sanningsenligt att det är skit eller så kommer standard svaret att allt är bra , då vill mn oftast inte prata om det.

2. Lyssna
Ibland behöver man inte säga så mycket för att vara ett stöd, ibland räcker det att lyssna. Detta är en av de viktigaste punkterna, då personen inte kommer vilja öppna sig om du bara lyssnar med ett halvt öra.

3. Fråga personen hur den vill att du ska agera
Personen kanske vill att du skickar ett sms i stället för att ringa, personen kanske föredrar att skriva när den mår dåligt i stället för att prata. Fråga hur du ska agera för att kunna hjälpa personen så bra som möjligt.

4. Läs på om psykisk hälsa
Googla, låna böcker, lyssna på poddar om psykisk hälsa och ohälsa så du blir insatt i ämnet. Det är svårt att hjälpa om man inte vet vad det handlar om.

5. Acceptera ett nej
Personen kanske inte vill prata om sitt mående just nu och det är okej. Visa att du finns där när personen är redo att prata. Försök inte tvinga fram det. Tvingar man fram något blir det lätt kaos och det är inte okej. Just för att personen förmodligen redan lever i sitt egna kaos och behöver inte mer än det.

6. Inga spydiga kommentarer
Att säga saker som “du är ju alltid ledsen”, “ryck upp dig” eller liknande förvärrar oftast personens mående och när man mår psykiskt dåligt har man ofta redan dåligt samvete för sina nära och kära och man dömer sig själv väldigt mycket för att man inte mår bra.

Det är svårt för en person som lider av psykisk ohälsa. Men det är inte många som tänker på hur det är för nära och kära. Att även dem kan ha det svårt, att de inte vet hur man ska bete sig. Detta var lite tips som jag hoppas kan vara till hjälp!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Ovido - Quiz & Flashcards