Direktlänk till inlägg 24 juni 2018

Till dig med ångest!

Av miaocd miaocd - 24 juni 2018 19:46

Till dig med ångest.

Hej du som sitter med ångest, i magen, i bröstet, i benen, i armarna. Hej du som känner dig sämst, dig bäst, dig någonstans mittemellan. Hej du som känner att du inte duger, som känner att allt är sämst, att du är sämst. Hej du, ja du, du som läser, som förhoppningsvis fortsätter läsa.

Detta är till dig.

Jag sitter med ångest i min kropp, det har under kvällen pulserat från min mage ut i armar och ben. Nu sitter jag här och skriver, för jag insåg under samma kväll, denna kvällen, att det inte bara är jag. Inte bara är jag som känner mig hopplös, ful eller dum. Inte bara är det jag som är hopplös, ful eller dum, för den delen heller.

Hej du som en gång eller i framtiden kommer känna såhär, oavsett vad du känner, hur du känner det eller varför du känner just så.

Ångest, det är en pina, alla psykiska besvär är det, en pina. Något att lida igenom, något att ta sig igenom. Det vill jag berätta för er idag, är att ni tar er igenom det. Du kommer klara dig idag, imorgon och alla andra dagar du känner såhär. Varför? För att du är du, och jag tror att du är det av en anledning. Så gör dig hörd, gör något av att just du är du och att du är den du är, där du är.

Ångest kan upplevas olika för alla. För mig är det som en sten i magen, som magont. Jag hatar magont. För andra är det som ett tryck över bröstet, för många känns det i hela kroppen. Ångest kan upplevas som att man får svårt att andas. Som ett tryck. Som en oro. Ångest för alla är olika, för vi är alla olika. Ångest kan upplevas av alla olika anledningar, stora som små;

Ångesten kan handla om att välja skor, eller strumpor ibland. Det kan handla om att man ska ställa en jobbigt fråga eller inväntar att få svara på en jobbig fråga. Man kan ha ångest för att gå ut, för att handla, gå en promenad, träffa en kompis, en partner, en släkting, för att vara social eller osocial. Man kan ha ångest för att man vill prestera, eller inte prestera. Man kan ha ångest på grund av stress. Man kan ha ångest för att gå upp ur sängen, för att gå utan smink, med smink.

Ångest är ångest, och faller ångesten, så kan det kännas som att du faller med den, men gör inte det. Du är inte din ångest, du är inte det. Låt dig inte falla, stå med huvudet högt för du är så jävla stark och det vet du också om. Jag sitter här med ångest i min kropp så som du säkert gjort många gånger förr, låt dig inte tystas, falla eller stanna upp. Gör något av det du vill göra, för du kommer göra under. Lova mig det, att du kommer göra något, idag, imorgon, bara en dag. En dag när det finns kraft kvar, kraft att göra annat, annat än att hantera just det, din ångest.

Så hej till dig som sitter med ångest, i magen, i bröstet, i benen, i armarna. Hej du som känner att allt är dåligt och att du är sämst. Hej till dig som tror du är ensam men kanske nu insåg att det var inte vad du var. Du är inte din ångest, så låt den aldrig definiera dig. Det är okej att känna, känna ångest eller alla andra känslor som finns i din kropp. Prata om det, prata inte om det, gör vad som hjälper dig, där och då, här och nu."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miaocd miaocd - 15 juli 2019 01:49

Jag vill inte lämna efter mig en sport som bara är för rika” Hur är det att vara världsetta och bära armbindeln med nummer ett?– Jag känner mig inte som den bäste. Jag kanske har en siffra på min arm när jag går in på arenan, men jag kä...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 01:58

Det har rullat in lite nya läsare så tänkte att jag kör en lista med ”3 saker ni inte visste om mig” så får ni chansen att lära känna mig lite bättre. Vi kör igång direkt! ��Jag är en känslomänniska - ...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:15

Jag tänker ofta på min mamma och pappa!I bland kommer alla känslorna över mig och när jag tänker på att jag aldrig mer kan ringa eller besöka er eller ger en kram så kommer alla känslorna över mig.Jag blir alltid så himla ledsen när jag tänker på det...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:12

Jag har rätt mycket som gör mig glad när jag tänker efter. Mycket som jag delar med mig av min energi det som är värt att dela med sig av. Det som gör mig glad är:- Min familj. - Mina djur. - Min minsta lillebror. - Bloggen och Istagram. Detta är...

Av miaocd miaocd - 6 maj 2019 00:09

Jag bor i Småland. Har polarhundar på olika nivårer, olika åldrar som jag kör / träna / tävla drag med. Väldigt sociala och trevliga hundar att umgås med och köra med. Bruka tävla i drag. Vi är med i Svenska draghundsport.se Tävla mest i barmark. Kör...

Skapa flashcards